by Ralph Neighbour
According to 1 Corinthians 14:24-25, the primary activity of a cell group is for all to “prophesy.†This term is clearly defined in verse 3: “the one who prophesies speaks to people for their strengthening, encouraging and comfort.â€
If a cell group becomes a discussion group focusing on content (the pastor’s sermon?), it fails in its purpose. Such cognitive sharing will seldom cause the “unbeliever or ungifted one†to fall on his face and declare, “God is among you!†Human insights, sharing about a sermon, falls far short of what the cell experiences when the members are empowered to exercise spiritual gifts to strengthen, encourage and comfort one another.
An effective cell leader will seek to present the content in summary, opening the group to transparently share, thus stimulating prophesying (i.e., strengthening, encouraging, comforting). The goal is to release the Presence of Christ and the anointing of the Spirit to flow, meeting needs in the group.
One level below this is when cell members present their human “prescriptions†to bring spiritual health to someone in the group. I describe this as “Doctor to Patient Talk:†when a person is sick, they get help from a physician who objectively prescribes a medication but experiences none of the symptoms in the patient.
“Brother, let me pray over you†is a typical carnal doctor-patient mechanism experienced in a cell. In contrast, prophesying is when we bear one another’s burdens. Each issue is treated as impacting the whole group, not just one person.
For example: the pastor’s sermon deals with conflict, using Jesus’ teaching in Matthew 18 about how the body of Christ settles a problem between two persons. The cell leader suggests an ice breaker where each person describes how parents handled conflict. The worship time focuses on the prayer of Jesus in John 17 that His followers would be “one†even as He and the Father are “one.†(Song: We are one in the Spirit www.untiedmusic.com/ezekiel/onespirt.html‎)
The group breaks into triads to share conflicts being experienced in the cell. They select one cell problem to present to the whole group.
The cell leader asks for a report from each triad, then asks the group to select the one area where unity is needed in the cell. There follows a time of reflection as each member prays and waits for the anointing to deliver an appropriate spiritual gift to strengthen, encourage or comfort, bringing greater unity to their body life.
As the cell members prophesy, the leader asks the members to share if they sense these deeds or words are from the person’s own experience or from an anointing from Christ through the Holy Spirit. There is an obvious difference! Finding ways to tactfully help the group discern between “doctor>patient talk†and inspired prophesying will mature the members.
Spanish blog:
Balanceando el contenido con Profeca
Por Ralph Neighbour
Según 1 Corintios 14:24-25, la actividad principal en un grupo celular es que todos “Profeticen†Este término se define claramente en el versculo 3: “Pero el que profetiza habla a los hombres para edificación, exhortación y consolación.”
Si una célula se convierte en un grupo de discusión que se centra en el contenido (La predicación del pastor), Falla en su propósito. Esa participación cognitiva rara vez hace que el “no creyente o sin dones” para caer en su rostro y declarar: “Dios está entre vosotros” Conocimientos humanos, compartiendo la predicación, está muy lejos de lo que la célula experimenta cuando los miembros están facultados para ejercer los dones espirituales para fortalecer, animar y consolar los otros unos a los otros.
Un lder celular eficaz tratará de presentar el contenido en resumen, la apertura al grupo a compartir de forma transparente, estimulando as la profeca (es decir, fortaleciendo, alentando y reconfortando). El objetivo es dar a conocer la Presencia de Cristo, y que la unción del Espritu fluya, satisfaciendo las necesidades del grupo.
Un nivel por debajo de esto es cuando los miembros celulares presentan sus “prescripciones” humanas para llevar la salud espiritual de una persona en el grupo. Describo esto como “Conversación médico – paciente”: cuando una persona está enferma, ellos reciben ayuda de un médico que prescribe objetivamente un medicamento pero no experimenta ninguno de los sntomas en el paciente.
“Hermano, déjame orar por ti” es un tpico mecanismo de relación médico- paciente con experiencia en una célula. En contraste, la profeca es cuando tenemos cargas de otros. Cada tema es tratado como un impacto en todo el grupo, no sólo una persona.
Por ejemplo: La predicación del pastor trata con conflicto, mediante la enseñanza de Jesús en Mateo 18 acerca de cómo el cuerpo de Cristo resuelve un problema entre dos personas. El lder de la célula sugiere un rompehielos para que cada persona describa cómo los padres manejan los conflictos. El tiempo de adoración se centra en la oración de Jesús en Juan 17 que sus seguidores fueran “uno” as como Él y el Padre son (Canción “somos uno en el espritu”: www.untiedmusic.com/ezekiel/onespirt.html)
El grupo se rompe en tradas para compartir los conflictos que se viven en la célula. Seleccionan un problema en la célula para ser presentado a todo el grupo.
El lder de la célula pide un informe de cada trada, luego, pide al grupo que elija un área donde se necesita la unidad en la célula. Luego se presenta un tiempo de reflexión, ya que cada miembro ora y espera la unción para entregar un don espiritual para fortalecer, animar o confortar, trayendo una mayor unidad a su vida corporal.
Como miembros de la célula profesamos, el lder pregunta a los miembros que compartan si detectan estos hechos o palabras por la propia experiencia o por la unción de Cristo por medio del Espritu Santo. Hay una diferencia obvia. Encontrando maneras de ayudar al grupo a discernir entre la “conversación doctor> paciente ” y la profeca inspirada ayudará a los miembros.
Ralph
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